Je werkhouding achter je bureau is enorm belangrijk. Het is verleidelijk om lekker onderuit gezakt in de stoel te hangen tijdens het werk, maar gezond is anders. Dit kan namelijk nogal vervelende klachten opleveren. Heb je pijn in je bovenrug, nek, schouders, armen, polsen, handen of vingers? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat dit RSI-klachten zijn.

RSI

RSI staat voor Repetitive Strain Injury en die klachten ontstaan als iemand langdurig dezelfde soort bewegingen uitvoert (repeterende bewegingen). Bij mensen op kantoor die achter een computer werken, is er sprake van een combinatie van repeterende bewegingen (van de vingers) en een gebrek aan lichaamsbeweging. Hun bovenlichaam blijft steeds in dezelfde, statische houding, waardoor de nek en schouders nauwelijks in beweging komen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is verstandig om niet langer dan 5 á 6 uur per dag achter een beeldscherm te werken en om voldoende pauzes tussendoor te nemen. Daarnaast is een goede ontspannen houding (let op de schouders) en afwisseling van de houding (lopen, staan) erg belangrijk.
Verder moet de kantoorstoel en de werkopstelling het lichaam optimaal ondersteunen. Om klachten in de rug, nek, schouders, armen, polsen en handen te voorkomen moeten werktafels en kantoorstoelen optimaal zijn aangepast aan de lichaamsmaten van de medewerker. Dat is ook de reden waarom ergonomische stoelen en werktafels ruime versteltrajecten voor zithoogte, zitdiepte etc. hebben. Gelukkig zie je steeds vaker ergonomische bureaustoelen en werktafels in kantoren. Maar met alleen maar het juiste ergonomische meubilair red je het niet. Ook het werkgedrag van medewerkers is belangrijk: het meubilair moet goed ingesteld en goed gebruikt worden en beweging blijft belangrijk.

(Bron)

Ben je benieuwd naar de ergonomische mogelijkheden? Neem contact met ons op!