Visie op het nieuwe werken: HYBRIDE IS DE TOEKOMST

De vertrouwde werkomgeving is in 2020 énorm veranderd. We zijn minder op kantoor en meer thuis gaan werken, voor veel organisaties een door de Corona ontwikkeling gedwongen omslag. Wat dit voor gevolgen heeft, is voor iedere organisatie verschillend. Duidelijk is dat het thuiswerken een prominentere plek krijgt, verwacht wordt 1 of 2 dagen thuiswerken per week. Er ontstaat een nieuwe, hybride manier van werken. In deze vorm van werken wordt het kantoor een centrale verbindingsplek, waar plek is voor samenwerken en team activiteiten. Hoe de verhouding tussen thuiswerken en kantoor wordt, zal natuurlijk verschillen per organisatie, locatie en team. De verwachting is in ieder geval dat we in de toekomst niet meer het merendeel van de tijd op één centrale plek werken en dit noemen we hybride werken.

Hybride werken: het nieuwe werken vanuit huis

Het thuiswerken zal voor velen waarschijnlijk een blijvertje zijn. Met 1 of 2 dagen vanuit huis werken en de rest van de week naar kantoor, ontstaat hybride werken. Er zal er een balans gevonden worden waar iedereen zich prettig bij zal voelen. Naast de voordelen van minder reistijd, files, co2-uitstoot, betere balans in werk-privé en een hogere productiviteit, kleven er ook nadelen aan. Te denken valt aan: gebrek aan binding met de organisatie en collega’s en vereenzaming door gebrek aan contact met het team. Daarnaast is het voor werkgevers soms lastig om te zien wat er leeft bij medewerkers en welke effecten dit heeft op het werk.

Bovendien is het een korte tijd leuk om aan de keukentafel/eethoek te werken op een gewone stoel, maar als het blijvend wordt, is een goede ergonomische thuiswerkplek ook thuis een echte voorwaarde om blessures te voorkomen. Om de concentratie en variatie bij thuiswerken te verhogen, zien we naast de aparte werkkamer ook wel het tuinkantoor ontstaan. Daarnaast wordt er in koffiezaken gewerkt en ontstaan er externe goed gefaciliteerde ruimtes of hubs waar men aan kan schuiven. Hybride werken kan dus ook op andere locaties dan thuis of kantoor. De thuiswerkplek is daarom een breed begrip, deze kan op vele manieren ingericht worden, afgestemd op de wensen en eisen van iedere functie en werknemer.

Het kantoor wordt de verbindende centrale zone: het clubhuis!

Deze nieuwe, hybride manier van werken vraagt om een ander gebruik van de ruimtes op kantoor. Het kantoor zal meer en meer een sociaal karakter krijgen met diverse zones, waar medewerkers elkaar ontmoeten voor werkoverleg, vergaderingen, teamwork, presentaties en ontspanning. Door samen te komen in een sfeer die het DNA ademt van de organisatie, houden medewerkers een gevoel van betrokkenheid bij de organisatie. Het kantoor wordt zo écht een verbindende factor.

Een goed clubhuis moet aan diverse voorwaarden voldoen. Zo moeten er prettige werkomstandigheden geschapen zijn op vlak van ergonomie, klimaat, akoestiek, groen, sfeer en IT-faciliteiten. Dit is de basis die je schept om medewerkers alles te geven om goed te kunnen presteren. Daarnaast is het DNA van de organisatie in de hele inrichting verweven. Hierdoor voelt eenieder zich verbonden met de identiteit van de organisatie.

Een clubhuis is het best in te delen door de ruimte in zones te verdelen, iedere ruimte krijgt een functie die past bij de nieuwe manier van werken. Ten opzichte van veel huidige kantoorinrichtingen, zien we vaak de volgende verschuivingen:

  • Grote kantoortuinen worden meerdere kleine, open werkomgevingen. Oftewel, transparantie en toegankelijkheid, met voldoende privacy.
  • Voor grote en kleine meetings en presentaties worden diverse ruimtes gecreëerd zowel in de nieuwe kantoortuinen, als geheel afgescheiden
  • Stilteruimtes om je even terug te trekken om meer gefocust te kunnen werken of om juist met de thuiswerkende collega te (beeld)bellen
  • In projectruimtes kunnen teams gezamenlijk en geconcentreerd aan hun project werken
  • De kantine zal steeds meer de ontspanningsfunctie krijgen. Om gezellig bij te praten met elkaar, te lunchen, spellen te spelen, de finish van de Tour de France te bekijken, een lekkere cappuccino te drinken, een eventuele vrijdagmiddagborrel of zelfs een feestje in te houden!

Oftewel, het clubhuiskantoor is een ontmoetingsplek waar de medewerkers trots en blij zijn naar toe te komen en waar ze inspiratie en verbinding met collega’s vinden. Het wordt in combinatie met deels thuiswerken ‘a way of life’.

interieur ontwerp hybride werken
interieur ontwerp hybride werken

Wat betekent het nieuwe werken in hybride vorm voor jouw organisatie?

Natuurlijk verschilt de invulling van een hybride werkwijze per organisatie door variabelen als locatie, type organisatie, type werk en type werkproces. Er is geen standaard, maar maatwerk is vereist! Hoe ziet jullie ideale werkomgeving er in deze tijd uit? Misschien is een coronaproof kantoor wel dé toekomst.

Zoals gesteld vraagt een hybride manier van werken om maatwerk, ervaring, creativiteit en deskundigheid. Voor zowel een clubhuis kantoorinrichting, als een goed ingerichte werkplek thuis. Het team van Inside Office heeft alle expertise in huis om voor diverse sectoren een succesvolle oplossing te bieden. Een inrichtingsadvies van ons is dan ook compleet met de laatste ontwikkelingen op vlak van ergonomie, privacy, akoestiek, IT en design. Samen denken we graag mee om voor jullie een passende, nieuwe werkomgeving te creëren waar jullie identiteit sterk naar voren komt.

Een inrichtingsproject pakken we aan via een helder stappenplan, waarbij we samen tot het ideale plaatje voor jullie organisatie komen:

  • Inventarisatie: waar is behoefte aan? Is er behoefte aan zit-sta werken, flexwerken, concentratiewerkplekken, goede akoestiek, vitaliteit? En wat is er mogelijk met de items in de huidige situatie voor eventueel hergebruik? Wat zijn de kernwaarden en eigenschappen van jouw bedrijf, wat is het DNA? Dit wordt de rode draad van het ontwerp.
  • Eerste ontwerp: hierin vind je onze visie & creativiteit samen met alle wensen, eisen en het DNA van jouw bedrijf. Hieruit komt een eerste ontwerp met kleur en materiaal gebruik. In grote lijnen wordt gekeken of we op een lijn zitten om het ontwerp definitief te kunnen maken. In deze fase hebben we goed overleg over eventueel benodigde aanpassingen.
  • Definitief ontwerp: dit is het ideale plaatje dat tot stand is gekomen uit het eerste ontwerp. Nu kunnen we deze uit gaan werken. Je kunt erop rekenen dat we merk onafhankelijk werken, zodat we altijd een passend voorstel kunnen bieden.
  • Realisatie: het compleet ontzorgen van jou als opdrachtgever, zodat jij gefocust kan blijven op je core business. We hanteren per project een persoonlijke projectmanager om de onderlinge communicatie perfect te laten verlopen.

Quickscan nodig?

Zelf zijn we in augustus 2020 verhuist en we hebben we ons eigen clubhuis gebouwd! Kom gerust eens kijken hoe we dat gedaan hebben, of kijk naar een online sfeerimpressie.

Hoor je graag meer over de mogelijkheden? Wij horen graag met welke interieuruitdaging we je kunnen helpen, de koffie staat klaar!

We zijn te bereiken via telefoon 078-6919711 of mail info@insideoffice.nl.