Je hebt een hele tijd aan je computer gezeten en wilt even opstaan om een kopje thee te halen. Auw! Even rustig overeind komen, want er gaat een pijnscheut door de rug. Dit is een bekende situatie voor veel mensen. Meer dan je denkt, waarschijnlijk! De tijd waarin wij nu leven is héél anders dan vroeger. Alles wordt tegenwoordig op de computer gedaan. We zijn geëvolueerd in wezens die veel uren in één houding doorbrengen, en laat dat nou net een houding zijn die erg belastend is voor de rug. Onze ruggenwervels zijn natuurlijk gemaakt om belast te worden. Maar wist je dat de belasting in de zithouding bijna verdubbeld wordt ten opzichte van de belasting wanneer je rechtop staat? Een ergonomische stoel kan rugklachten aanzienlijk verminderen, aangezien deze stoel is ingesteld met als doel de belasting van de rug en nek zo laag mogelijk te houden.

Rugklachten bij afwezigheid van ergonomische bureaustoel

Rugklachten in zowel de onderrug, de bovenrug als de nek (de laatste kan ook gepaard gaan met hoofdpijnklachten!) worden veelal veroorzaakt door de afwezigheid van een ergonomische bureaustoel. Als we zitten worden de wervels (met name de onderste wervels) meer belast dan in een staande houding. Hierdoor staat er constant druk op de tussenwervelschijven en dit kan leiden tot rugklachten op zowel korte als lange termijn. Het is goed om de spieren actief te houden bij het zitten, echter worden deze spieren na een tijdje moe waardoor je onbewust overgaat tot een passieve zithouding waarbij de druk op de wervelschijven wordt verhoogd en de rugspieren op rek gaan staan.

Een ergonomische bureaustoel voorkomt rugklachtenErgonomie kan rugpijn voorkomen

Het liefste willen we de klachten natuurlijk helemaal voorkomen. Dit begint bij de werksituatie. Het is belangrijk om in een ergonomische omgeving werkzaam te zijn, maar er zijn ook dingen die we zelf kunnen doen, als de baas hier niet gelijk voor zorgt.

Ergonomische stoel

Het is belangrijk om een goede ergonomische bureaustoel te hebben om rugklachten bij zittend werk te voorkomen. Zorg dat de rugsteun, de zitsteun en de hoogte van de stoel aangepast kunnen worden. Een wigkussen of inlay kan hier ook bij helpen. Een ergonomische stoel heeft altijd een rugleuning met een holle onderrug. Om deze stoelen optimaal te benutten voor een goede ergonomische zithouding dien je helemaal met de billen achterin de stoel te gaan zitten. Mochten de voeten dan niet meer bij de grond komen, dan kan gebruik worden gemaakt van een voetensteun.

Goede indeling van bureau

De indeling van alles wat wordt gebruikt op het bureau dient ook in acht genomen te worden. Zorg dat de voorwerpen die je het meeste gebruikt (zoals het beeldscherm van de computer, het toetsenbord uw notitieblok en uw documenten) zo veel mogelijk recht voor je staan. Als je veel notities gaat schrijven, schuif je toetsenbord dan even op zodat je notitieblok recht voor je kan liggen. We willen namelijk draaiingen in onze wervelkolom voorkomen.

Blijf bewegen

Zorg voor meerdere momenten op de dag waarop u een (korte) pauze heeft waarbij u even kan lopen. Neem buiten een frisse neus of loop rond op de afdeling. Hoe meer van deze momenten u kan inlassen, hoe beter! Daarnaast kan je ook smokkelen door vaker een glas water te gaan halen. Hierdoor moet je ook vaker plassen en dus naar de wc lopen!

Zorg voor een sterke basis

Als je naar de sportschool gaat of thuis wat oefeningen doet, implementeer dan ook voldoende oefeningen voor de buik- en rugspieren in je workouts! Als deze spieren sterk en fit zijn vormen ze als het ware een korset om je wervelkolom heen die een goede bescherming vormt en veel belasting kan opvangen. Veelal ontstaan rugklachten uit zwakke en passieve spieren in deze regio.

Door een combinatie van beweging, een slimme bureau indeling en een ergonomische bureaustoel kunnen rugklachten en nekklachten grotendeels voorkomen of opgelost worden. Een goede investering in je lichaam dus!