We weten allemaal wel dat een goede werkhouding essentieel is om ons lichaam te onderhouden en klachten te vermijden. Een slechte werkhouding kan (op lange termijn) resulteren in onder andere gewrichtsklachten, hernia’s of spanningshoofdpijn. Echter wordt hier in de praktijk niet altijd even goed rekening mee gehouden. Toch is het erg belangrijk om hier bewuster van te worden, vooral als je nagaat hoeveel uren je op je werk besteedt.

Elk beroep heeft zijn eigen goede werkhouding

Natuurlijk heeft elk beroep andere werkzaamheden en kan er dus niet één goede werkhouding worden vastgesteld. Per beroep moet worden gekeken naar de uitgangshouding, want elke uitgangshouding kan wél worden geoptimaliseerd met als doel een goede werkhouding te handhaven.

Goede werkhouding per uitgangshouding

Elke uitgangshouding vereist zijn eigen ideale werkhouding:

Staand

Staand wordt door velen als de beste uitgangshouding gezien om in te werken. Dit is in zekere zin waar, mits de werknemer wel juist staat. Het voordeel van staand werken is dat alle spieren actief zijn en de hele dag door veel bloed wordt rondgepompt door het hart. De belasting van de wervelkolom is minder zwaar dan wanneer wordt gewerkt in zit. Wanneer je staand werkt, zorg dan altijd voor bewustzijn van de aangespannen spieren. Hou de buikspieren altijd actief zodat de rug niet hol trekt. Hou de schouders naar achteren en laat het hoofd niet naar voren hangen. Echter hoe goed je je hier ook van bewust bent, je gaat na een langere tijd toch de neiging krijgen om te gaan hangen. Daarom dien je minimaal één keer per twee uur even een kwartiertje te gaan zitten. Door de constante activiteit van de stabiliserende spieren kan vermoeidheid ontstaan, waardoor we ‘in de banden gaan hangen’. Het is daarom slim om de spieren af en toe even rust te geven. Daarnaast is het ook belangrijk om goed schoeisel te dragen zodat er geen klachten zoals bijvoorbeeld hielspoor kunnen optreden op lange termijn.

Zittend

Zittend werken is ten eerste erg belastend voor de wervelkolom (met name de onderrug) en daarnaast zorgt het voor lange inactiviteit van de beenspieren. Het hart pompt minder bloed door het lichaam en de energieverbranding gaat omlaag. Zorg dat je altijd op een ergonomische bureaustoel zit en dat je deze juist instelt. De billen dienen achterin de zitten te zitten en de voeten staan plat op de grond terwijl de knieën een hoek van 90 graden maken. De bovenrand van het beeldscherm is op ooghoogte en alle dingen waar je veel mee bezig bent dienen recht voor je te staan om te veel draaiing in de wervelkolom te vermijden. Maar zelfs als je werkplek zo ergonomisch mogelijk is ingesteld, is het nog steeds cruciaal om minimaal één keer per twee uur te bewegen. Dus sta wat vaker op om drinken te halen (dan moet je ook gelijk vaker naar het toilet, dus extra opstaan en bewegen!) en zorg voor meerdere korte pauzemomenten op een dag in plaats van één lange pauze.

Gehurkt

Een gehurkte houding gaat in vele gevallen samen met lichamelijk zwaar werk. Denk aan werkzaamheden in de bouw of bijvoorbeeld hoveniers of laminaat- of tegelleggers. Beweging krijgen deze mensen gelukkig genoeg, maar de gehurkte uitgangshouding in combinatie met zwaar tilwerk is niet ideaal. Wanneer op de grond gewerkt moet worden is de beste uitgangshouding op de knieën, met een foam kniekussen eronder (belangrijk om de knieën te beschermen!). Op deze manier ontstaat geen draaiing in de wervelkolom, zoals wel gebeurt bij standaard hurken op één knie. Wanneer zware dingen opgetilt worden is het belangrijk om de rug recht te houden en de buikspieren goed aan te spannen. Loop liever twee keer op en neer dan in één keer te veel zware voorwerpen te tillen. Wanneer we iets zwaars voor ons lichaam dragen trekt de onderrug hol en dat zorgt voor ongewenste belasting op de wervels. Doormiddel van het aanspannen van de buikspieren blijft de rug recht, maar dat kan alleen wanneer het gewicht van het te dragen voorwerp niet te zwaar is.