Wat is nou eigenlijk een lichamelijk goede werkhouding? We weten allemaal hoe belangrijk bewegen is voor onze gezondheid. Wellicht ben jij heel actief in je vrije tijd (goed bezig!), maar dit geldt helaas lang niet voor iedereen. Daarnaast moet je je realiseren dat we opgeteld een behoorlijk aantal uren op ons werk zijn. Voor de meeste mensen betekent dit lang in een zithouding aan een bureau werken. Verre van ideaal voor ons lichaam! Echter moet het geld natuurlijk ergens vandaan komen, dus uren maken op kantoor is iets wat we niet kunnen voorkomen. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je kennis hebt van een goede werkhouding op kantoor. Wat is de optimale hoogte van je stoel ten opzichte van je tafel of bureau, wat is een goede zithouding en wat kan ik nog meer doen om te zorgen voor ergonomie op het werk?

Tips voor een goede werkhouding op kantoor

Juiste stoel hoogte voor goede werkhouding

Gelukkig zijn er onderzochte richtlijnen voor het goed afstellen van de stoel ten opzichte van het bureau om zo een ergonomische werkhouding te creëren. Zorg ervoor dat de rug rechtop gepositioneerd is met een lichte holling bij de onderrug. De rug moet van boven tot onder goed ondersteund worden door de rugleuning. We willen een hoek van zo’n 90 graden in het ellebooggewricht terwijl de onderarm ontspannen op het bureau ligt met de vingers bij het toetsenbord, dus speel met de hoogte van het bureau en de stoel om dit te bereiken. Ga met de billen helemaal achterin de stoel zitten zodat de zitting volledig benut wordt en de rug recht is. Ook het kniegewricht moet een hoek van 90 graden maken terwijl je voeten ontspannen en vlak op de grond steunen. Mochten de voeten een beetje afhangen, dan kan een voetensteun een oplossing bieden! De bovenrand van het beeldscherm dient op ooghoogte te staan. Daarnaast dient het scherm recht voor je te staan op een afstand van ongeveer een halve meter. Wat we willen vermijden is gebogen houdingen en draaiingen in rug of nek. Als al deze dingen zijn afgestemd heb je een goede zithouding op kantoor!

Extra maatregelen voor ergonomie op het werk

Zelfs met al de bovengenoemde instellingen om ergonomisch te zitten aan je bureau, blijft het slecht voor je lichaam om uren achtereen in één houding te zitten. Zorg daarom dat er genoeg beweegmomenten zijn om je gewrichten regelmatig te smeren. Verdeel je pauzes over de dag: neem een half uur en twee kwartiertjes pauze in plaats van een uur aan één stuk door. Ga in deze pauzes een stukje wandelen of investeer in een bezigheid op kantoor (zoals onze pingpongtafel!). Zo kan je lekker opgefrist weer terugkeren in je goede zithouding aan het einde van elk pauzemoment.