Over hoe je de mentaliteit van een bedrijf vertaalt in het interieur

Over hoe je de mentaliteit van een bedrijf vertaalt in het interieur

Het ontwerpen van een compleet nieuw interieur voor een flink kantoorpand is altijd een gave uitdaging. Spannend ook. Dit keer de opdracht om het interieur van het pand van Nederveen in Hardinxveld-Giessendam aan te pakken. Nederveen is een brede opleider op het gebied van mobiliteit.

Het nieuwe interieur moest passend zijn in de huidige tijd van flexibel werken en overleggen. Er moesten plaatsen komen voor externen die op gezette tijden aanschuiven, werkplekken waar je kunt opschalen tijdens projecten en een mogelijkheid voor medewerkers en grotere groepen bezoekers om op een ontspannen manier te verblijven. Bovendien lag daar de opdracht om de professie en bedrijfsmentaliteit van Nederveen zichtbaar te laten zijn in het interieur en in de totale sfeer. Een uitdaging waar we graag op los gaan. En waar we – al zeggen we het zelf – erg blij van zijn geworden. Maar belangrijker nog: wat vindt de klant ervan!

Het oordeel van Nederveen

Ferdy van Well, algemeen directeur van Nederveen, wilde dit met ons delen … ‘De indeling van de ruimtes stond voor ons al vast: waar de ontvangst, de verblijfsruimte, werk en trainingsruimtes. Uiteindelijk bleek dat in de gesprekken ook goedgekozen. Vervolgens heeft Inside Office ons betrokken bij het brainstormen over kleuren en materialen, meubels en bergruimte. Vooral Martin Nederveen is daar een creatieve schakel in geweest. Uit het brainstormen is allereerst een prachtig moodbord voortgekomen en heeft Inside Office aansluitend een perfect plan neergelegd. Iets waarin onze vraag helemaal in is teruggekomen. Bovendien weten zij ook feilloos mooi en functioneel te combineren. Neem bijvoorbeeld de gigantische televisie. Een echte eye-catcher, staat centraal in de verblijfsruimte. Tijdens pauzes van het bedrijf, maar ook tijdens trainingen kunnen we op subtiele wijze iets aardigs van ons bedrijf of een product laten zien. Het levert altijd stof tot nadenken en innovaties op. Precies wat wij graag bij onze medewerkers, maar ook cursisten zien. Behalve dat het een strak apparaat is, is het vervolgens mooi verwerkt in een kastenpaneel dat verrassend veel opbergruimte geeft. Zonder dat dit als zodanig wordt ervaren.’

… die van de medewerkers

‘Wat bij het ontwerp ook een aandachtspunt was, was dat de sfeer warm en huiselijk moest zijn. Een plek waar medewerkers heel ongedwongen met elkaar kunnen omgaan. Dat is gelukt. Medewerkers zijn heel positief en verrast door de letterlijk huiselijke sfeer. Dat merk je door hoe mensen met elkaar omgaan in de nieuwe inrichting. Ze gaan nu ook echt met elkaar rond de voetbaltafel staan. Of even in de zithoek iets doorspreken. Wat we als management graag wilden bewerkstelligen ging helemaal vanzelf. Die andere manier van werken of overleggen hoefde absoluut niet gestimuleerd te worden!’

… en wat de bezoeker er nu van vindt

‘Wat we nu doen, is eerder in ons eigen pand afspreken. Een stukje trots om klanten ‘thuis’ te ontvangen. Ze ervaren nu, ook door de inrichting en sfeer van ons pand – dat we staan voor kwaliteit. Dat we een goed en gedegen bedrijf zijn waar je van op aan kunt. Het is prettig en open. Als bezoekers binnenkomen zie je ook de verrassing op het gezicht: dat hadden we niet verwacht.’

Bekijk ons portfolio voor nog meer inspirerende foto’s van dit project en andere projecten

Fotografie Cees van der Wal